Saturday, May 15, 2010

GURU YANG TERPINGGIR PART 2

Ni adalah sambungan daripada Part 1. Sesape yang tak baca lagi Part 1, rujuk chekgualan.blogspot.com ye.

Kenapa tajuk entri kali ni macam tu, sebab kami adalah bakal guru Pendidikan Jasmani dan kami merasakan subjek Pendidikan Jasmani dianak tirikan oelh segelintir pihak. Pihak tersebut beranggapan bahawa PJ hanyalah waktu bermain-main. Maka mereka (terutama segelintir guru besar) dengan mudah memansuhkan subjek PJ di sekolah mereka. Mari rujuk semula Falsafah Pendidikan Kebangsaan:

" Ke arah melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi Jasmani, Emosi, Rohani, Intelek dan Sosial" (lebih kurang macam ni la bunyinyer)..

Oleh yang demikian, saya ingin mempersoalkan kepada pihak yang menyatakan bahawa FPK tidak dapat dicapai dari subjek PJ, apakah aspek FPK yang tidak terkandung dalam subjek FPK? Bukan cuba untuk 'masuk bakul angkat sendiri' tetapi jika diteliti secara mendalam, PJ merupakakan subjek yang lengkap dengan matlamat FPK berbanding subjek-subjek lain. Sudah pasti ada yang berkata sebegini 'dalam UPSR takde subjek PJ'. Jawapan dari saya ' tepat sekali, tetapi sekiranya PJ tidak penting, kenapa dan mengapa KPM mengadakan kurikulum PJ?

" Otak cerdas datangnya dari badan yang sihat". Petikan yang diambil dari sebuah peribahasa arab. Maka tidakkah anda terfikir petikan tersebut ada betulnya? Renung-renungkannya.

1 contoh disini, pernahkah anda melihat seorang lelaki ataupun perempuan yang jalannya bersepah. Adakah anda terfikir sebabnya? Jawapannya begini "melentur buluh biarlah dari rebungnya" Anda faham apa yang say cuba bicarakan? Mungkin lelaki atau perempuan tersebut tidak diajar cara berjalan yang betul. Untuk pengetahuan anda, dalam subjek PJ, terdapat 1 bahagian yang digelar Pergerakan Asas. Fungsinya mudah seperti bunyinya. Belajar cara pergerakan yang asas dan yang selalu digunakan dalam kehidupan seharian. Maka, murid-murid perlu diajar cara berjalan yang betul walaupun bunyinya sangat mudah.

Siapa kata dalam PJ tidak terselit ajaran Islam? Jika ada yang berfikiran begitu, ternyata anda begitu jumut. Anda perlu melakukan anjakan paradigma. Buktinya ialah ketika belajar topik anatomi & fisiologi serta prinsip biomekanik. Apabila kita mengetahui struktur badan dan mengapa ia berbentuk sedemikian rupa, pastinya anda akan kagum dengan ciptaan Illahi. Betapa Maha Bijaksananya Dia. Selain itu, badan yang sihat penting agar kita dapat beribadah dengan sempurna.

Maka, semperna sambutan Hari Guru tahun 2010 ini, marilah kita merenung sebentar betapa pentingnya subjek PJ yang selalu dianak tirikan. Kepada bakal guru PJ, teruskan perjuangan anda untuk memperkasakan subjek PJ di sekolah.

Akhir kata, SELAMAT HARI GURU " Guru Pembina Negara Bangsa". sekian.

No comments: